Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR TOTAL CARE CLEANING

Kastanjelaan- West 146, 5151 ZX Drunen

Artikel 1. Partijen
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en op alle overeenkomsten aangegeven door: Total Care Cleaning, KvK nr.: 90653068, hierna te noemen opdrachtnemer.

Total Care Cleaning verleent diensten en neemt werken aan in de schoonmaakbranche.
Hierna te noemen opdrachtgever van Total Care Cleaning is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Total Care Cleaning een overeenkomst sluit.

Artikel 2. Algemene bepalingen.

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met of namens Total Care Cleaning en alle werkzaamheden en eventuele derden die bij de uitvoering van overeenkomsten worden betrokken.
2.2 Bedingen die van deze voorwaarden afwijken, zijn uitsluitend bindend indien deze schriftelijk zijn overeengekomen tussen partijen en gelden slechts voor het desbetreffende geval.
2.3 Door opdrachtgever van toepassing verklaarde algemene voorwaarden, ongeacht het moment waarop hiernaar wordt verwezen, zijn nimmer van toepassing tussen partijen.
2.4 Total Care Cleaning behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te allen tijde eenzijdig aan te vullen en/of te wijzigen. Deze wijzigingen en/of aanvullingen binden de opdrachtgever pas nadat deze schriftelijk van toepassing zijn verklaard met toezending van de voorwaarden of bekendmaking van de vindplaats ervan, bijvoorbeeld op de website.

Artikel 3. Offertes

3.1 Offertes gelden uitsluiten voor de termijn die daarin is vermeld. Is er geen termijn vermeld dan geldt een termijn van negentig dagen.

Artikel 4. Uitvoering Overeenkomst

4.1 Opdrachtgever is niet bevoegd is om werknemer(s) van Total Care Cleaning mondeling instructies te geven die afwijken van de overeenkomst. Gebeurt dat toch dan is Total Care Cleaning gerechtigd om meerwerk in rekening te brengen.
4.2 Indien Total Care Cleaning tijdens de uitvoering van de overeenkomst vaststelt dat er blijvende afwijkingen zijn en dus wijzigingen noodzakelijk worden om de diensten geheel of ten dele uit te kunnen voeren, waarvoor redelijkerwijs een prijsaanpassing moet plaatsvinden, dan zullende wijzigingen pas plaatsvinden nadat dit met Opdrachtgever schriftelijk is overeengekomen. Tot het moment van aanvaarding van de prijswijziging kan Total Care Cleaning de werkzaamheden die voortvloeien uit die blijvende afwijkingen opschorten.
4.3 Opdrachtgever is verantwoordelijk om Total Care Cleaning onverwijld schriftelijk in kennis te stellen indien de werkzaamheden niet conform de overeenkomst zijn uitgevoerd, onder opgave van de tekortkomingen.

Artikel 5. Hulpmiddelen en ondersteuning door Opdrachtgever.

5.1 Opdrachtgever staat ervoor in dat voor zover nodig voldoende schoon warm en koud water, kosteloos beschikbaar is voor de uitvoering van de overeenkomst.
5.2 Opdrachtgever is gehouden Total Care Cleaning juist, zo volledig mogelijk, en tijdig te informeren over alle zaken die voor de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn. Total Care Cleaning mag daarbij vertrouwen op de juistheid en volledigheid van de verstrekte Informatie, zonder dat zij gehouden is deze te verifiëren. Bij gebreke van de juiste informatie is Total Care Cleaning niet aansprakelijk voor de schade die ontstaat aan een object.

Artikel 6. Onder aanneming/ Uitbesteden werkzaamheden

Total Care Cleaning zal bij het inschakelen van onderaannemers de nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij het selecteren van de onderaannemers en indien hij dat nodig acht, voorafgaand overleggen met Opdrachtgever.

Artikel 7. Prijs van de Werkzaamheden.

7.1 De door Total Care Cleaning in offertes genoemde prijzen zijn gebaseerd op de op dat moment kostenbepalen factoren.
7.2 Total Care Cleaning is gerechtigd om jaarlijks op 1 januari haar prijzen te verhogen conform de consumentenprijsindex van het afgelopen jaar.

Artikel 8. Betalingsvoorwaarden.

8.1 Betaling van de facturen dient binnen 14 dagen na factuurdatum of zoveel eerder als is overeengekomen, te geschieden op de overeengekomen wijze. De voorgenoemde betalingstermijn is een fatale termijn.
8.2 Indien Opdrachtgever ter zake van enige betaling in verzuim is, zijn alle vorderingen van Total Care Cleaning op Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar. Tevens is Total Care Cleaning in dat geval gerechtigd de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beëindigen. Total Care Cleaning is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die Opdrachtgever als gevolg hiervan lijdt.
8.3 De buitengerechtelijke kosten bedragen 15% van de hoofdsom vermeerder met de rente, met een minimum van € 115.
8.4 Blijft opdrachtgever in gebreke met het nakomen van één of meer van zijn/haar verplichtingen en is sprake van verzuim, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige voldoening van een geldsom, dan is opdrachtgever buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Deze worden berekend conform de ‘Wet Betaaltermijnen’ (Wet Bestrijding van Betalingsachterstand bij Handelstransacties, per 16 maart 2013) in geval van zakelijke vorderingen, dan wel conform de ‘Wet Incassokosten’ (WIK, per 1 juli 2012) in geval van consumentenvorderingen. In beide gevallen geldt een minimum van € 40,00 (excl. BTW).

Artikel 9. Aansprakelijkheid

9.1 Total Care Cleaning beperkt zijn bedrijfsaansprakelijkheid tot de vergoeding van de directe (zaak)schade jegens Opdrachtgever en aan hem/haar gerelateerde derden die het rechtstreekse gevolg is van uitoefenen van het bedrijf alsmede van toerekenbare tekortkomingen in de uitvoering van de werkzaamheden. Deze aansprakelijkheid voor directe schade is altijd beperkt tot de bedragen welke volgens de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven (AVB) van Total Care Cleaning voor het betreffende voorval worden uitgekeerd dan wel indien geen uitkering plaatsvindt, tot een bedrag gelijk aan ten hoogste het voor Total Care Cleaning bij zijn AVB geldende eigen risico.
9.2 Onder directe schade wordt mede verstaan: de gemaakte redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade; de gemaakte redelijke kosten om de prestatie van Total Care Cleaning aan de overeenkomst te laten beantwoorden en de gemaakte redelijke kosten ter voorkoming of beperking van de schade.
9.3 Total Care Cleaning is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen maar niet uitsluitend: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, bijv. door het tijdelijk geen gebruik kunnen maken van ruimten in het object, en andere gevolgschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door Total Care Cleaning, uitgezonderd aansprakelijkheid veroorzaakt door opzet of roekeloosheid zoals bedoeld in artikel 7:952BW.
9.5 In geval van gebruik van een hoogwerker in combinatie met werkzaamheden die niet bestaan uit periodiek schoonmaakonderhoud is Total Care Cleaning nimmer aansprakelijk voor schade aan beplanting, gazons, bestrating, leidingen, putten en dergelijke tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid zoals bedoeld in artikel 7:952BW.
9.6 Schade aan ramen en deuren, beslagen, rolluiken en alles wat daarmee in verband staat (zoals de leidingen, geleiders en motoren), worden uitdrukkelijk uitgesloten van elk mogelijk recht op schadevergoeding, tenzij de Opdrachtgever onweerlegbaar aantoont dat de schade het directe gevolg is van de werkzaamheden en/of het handelen van Total Care Cleaning.
9.7 Onverminderd hetgeen hiervoor is bepaald, is Total Care Cleaning voor schade die het gevolg is van het gebruik van producten die zij van derden heeft betrokken, niet verder aansprakelijk dan deze derden jegens Total Care Cleaning.
9.8 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever de schade onverwijld, doch uiterlijk 48 uur nadat Opdrachtgever bekend is geworden met de schade of daarmee redelijkerwijs bekend had moeten worden, schriftelijk aan Total Care Cleaning meldt. Meldingen buiten die termijn zullen laattijdig worden geacht in de zin van artikel 6:89BW.
9.9 Eventuele rechtsvorderingen dienen op straffe van verval van alle rechten uiterlijk 1 jaar na tijdige melding van de schade aanhangig te zijn gemaakt.
9.10 Total Care Cleaning kan zich niet beroepen op de beperking van zijn aansprakelijkheid, voor zover de schade het rechtstreekse gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid.
9.11 Opdrachtgever is gehouden om schadebeperkende maatregelen te nemen. Total Care Cleaning heeft altijd het recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de uitgevoerde werkzaamheden.
9.12 Het bepaalde in de voorgaande leden heeft zowel betrekking op de contractuele als de buitencontractuele aansprakelijkheid van Total Care Cleaning jegens Opdrachtgever.

Artikel 10. Overmacht, opschorting en ontbinding.

10.1 Onder overmacht (niet-toerekenbare niet-nakoming) wordt hier verstaan: elke niet aan de schuld, in subjectieve zin, aan Total Care Cleaning te wijten omstandigheid die maakt dat het voor hem onmogelijk of praktisch te bezwaarlijk is om de werkzaamheden of een gedeelte daarvan na te komen of verder na te komen, ongeacht of deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds was te voorzien.
10.2 In geval van overmacht als bedoeld in lid 1, is Total Care Cleaning bevoegd de nakoming van zijn verbintenis of een gedeelte daarvan tijdens de overmacht op te schorten en kan Opdrachtgever als gevolg daarvan geen nakoming, schadevergoeding of gedeeltelijke ontbinding vorderen.
10.3 Als de periode van overmacht en als gevolg daarvan de opschorting zoals hiervoor bedoeld, langer duurt dan 4 weken, is Total Care Cleaning bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden waarbij hij niet gehouden is tot schadevergoeding, met dien verstande dat indien hij zijn verbintenis voor of na het intreden van de overmacht gedeeltelijk is nagekomen, hij steeds recht heeft op een evenredig deel van de prijs.
10.4 Total Care Cleaning heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien deze gebeurtenissen of omstandigheden intreden nadat hij zijn verbintenis had moeten nakomen.
10.5 Onverminderd de overige rechten op grond van de overeenkomst en/of deze voorwaarden en/of de wet, is Total Care Cleaning bevoegd zijn verbintenis op te schorten indien: (a) Opdrachtgever een of meer verbintenissen die voor hem/haar voortvloeien uit de overeenkomst en/of deze voorwaarden en/of de wet niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt; (b) Total Care Cleaning goede grond heeft om te vrezen dat Opdrachtgever in de nakoming van een of meer verbintenissen zal tekortschieten; (c) Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, haar faillissement is aangevraagd, aan Opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van betaling is verleend of een verzoek daartoe is gedaan, ten aanzien van Opdrachtgever een wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard of een verzoek daartoe is gedaan of op andere wijze het vrije beheer over zijn/haar vermogen verliest; (d) het bedrijf van Opdrachtgever wordt geliquideerd; (e) Opdrachtgever zijn/haar bedrijfsvoering staakt dan wel de zeggenschap over zijn/haar bedrijf aan een ander overdraagt.
10.6 In geval van gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst door Total Care Cleaning op basis van dit artikel, is hij niet gehouden tot enige schadevergoeding en zijn al zijn vorderingen op Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar.

Artikel 11: Klaagtermijn en garantie

11.1 Total Care Cleaning is verplicht goed en deugdelijk werk af te leveren dat voldoet aan de wettelijke eisen en de overeenkomst.
11.2 Opdrachtgever is verplicht meteen na de (op)levering van het werk deze grondig te inspecteren op gebreken. Deze inspectie dient te geschieden binnen 48 uur na oplevering.
11.3 Gebreken die bij grondig onderzoek konden worden opgemerkt dienen binnen 48 uur na oplevering schriftelijk en gespecificeerd te worden gemeld aan Total Care Cleaning.
11.4 Gebreken die bij grondig onderzoek niet waarneembaar waren moeten door de opdrachtgever binnen 48 uur na het waarnemen van deze gebreken aan Total Care Cleaning schriftelijk worden gemeld.
11.5 Total Care Cleaning dient in staat te worden gesteld gebreken te controleren.
11.6 Total Care Cleaning is niet verantwoordelijk voor gebreken die het gevolg zijn van het niet, niet tijdig of niet volledig aan opdrachtnemer verstrekken van informatie, welke de opdrachtgever verplicht is te verstekken.
11.7 Met het gebruik van het osmose systeem kan het voorkomen dat er zeer sporadisch sprake is van een druppel die binnenkomt via de bovenste rand van het raam/ventilatierooster. Total Care Cleaning probeert dit tot het minima te beperken, maar kan niet uitsluiten dat dit mogelijk kan gebeuren.

Artikel 12. Verwerking van persoonsgegevens

12.1 In het kader van het uitvoeren en verwerken van de overeenkomst is het noodzakelijk dat partijen persoonsgegevens in de zin van AVG zoals, maar niet gelimiteerd tot, naam, e-mailadressen, adres en telefoonnummers verwerken. Partijen zijn niet gerechtigd om de persoonsgegevens voor andere doeleinden te gebruiken dan voor de uitvoering van de overeenkomst. Zowel Opdrachtgever als Total Care Cleaning zijn in dit geval in principe altijd beiden verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) ten aanzien van de door of namens Opdrachtgever aan Total Care Cleaning verstrekte persoonsgegevens tenzij Total Care Cleaning kan worden aangemerkt als verwerker in de zin van de AVG.
12.2 Voor zover in het kader van de overeenkomst door partijen persoonsgegevens worden verwerkt, garanderen partijen dat deze persoonsgegevens op een rechtmatige, behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt overeenkomstig de AVG. Technische en organisatorische maatregelen zullen worden getroffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de stand van de techniek en de aard van de verwerking.
12.3 Ieder der partijen verleent medewerking voor zover mogelijk en relevant wanneer een betrokkene een verzoek indient ter uitoefening van zijn of haar rechten zoals, maar niet beperkt tot, het recht op inzage, verbetering, verwijdering, bezwaar maken tegen de verwerking van de persoonsgegevens en een verzoek tot overdraagbaarheid van de eigen persoonsgegevens.
12.4 Ieder der partijen informeert elkander zo spoedig mogelijk, binnen de wettelijke termijnen, over het ontdekken van een datalek waarbij persoonsgegevens zijn betrokken. Partijen zullen vervolgens elkander op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen rondom het datalek.
12.5 In het geval van een datalek zal in ieder geval de volgende informatie verstrekt worden:
– een gedetailleerde omschrijving van het datalek, inclusief de oorzaak ervan, het ontstaansmoment en de duur;
– type/soort persoonsgegevens betrokken bij het datalek;
– van hoeveel personen de persoonsgegevens betrokken zijn bij het datalek;
– de identiteit van de personen betrokken bij het datalek;
– de getroffen maatregelen om negatieve gevolgen voor de betrokkenen te beperken en het datalek te verhelpen.

Artikel 13. Aanvullende bepalingen

13.1 Als enige bepaling uit deze algemene voorwaarden of uit de onderliggende overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van de algemene voorwaarden of de onderliggende overeenkomst.
13.2 Als op enige bepaling in de overeenkomst of op een gedeelte van de overeenkomst rechtens geen beroep kan worden gedaan, blijft het overige gedeelte van de overeenkomst onverminderd van kracht, met dien verstande dat de bepaling op het gedeelte waarop geen beroep kan worden gedaan, geacht moet worden zodanig te zijn aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk is, waarbij de intentie van partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling c.q. het oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.

Artikel 14. Toepasselijk recht en geschillen

14.1 De rechtsverhouding tussen partijen wordt beheerst door het Nederlandse recht.
14.2 Uitsluitend de Nederlandse burgerlijke rechter is bevoegd om geschillen tussen partijen te beslechten.